۱۳۹۴ تیر ۲۵, پنجشنبه

با موفقترین شهرهای آلمان آشنا شوید

دویچه وله - سال‌هاست که مونیخ در رده‌بندی شهرهای آلمان از نظر رفاه اجتماعی و اقتصادی بهترین جایگاه را از آن خود می‌کند. زیرساخت‌های شهری خوب و استاندارد بالای زندگی این شهر را که پایتخت ایالت بایرن است، بار دیگر به صدر رده‌بندی آورده است. مونیخ این جایگاه را بیش از همه مدیون شرکت‌های صنعتی فراوان و موفقی است که این شهر را به عنوان محل استقرار خود قرار داده‌اند. کمپانی خودروسازی "BMW" یکی از این نمونه‌هاست.
اگر قرار به اهدای جایزه زیباترین شهر باشد، وولفسبورگ قطعا دست خالی خواهد ماند. اما این شهر ۱۲۴ هزار نفری که شرکت خودروسازی فولکس واگن را در خود جای داده، از نظر جنبش و تحرک در ایالت نیدرزاکسن مقام اول را در اختیار دارد. زندگی هر ولفسبورگی به طور مستقیم یا غیر مستقیم به فولکس واگن وابسته است.
آن خدمتی که فولکس واگن به شهر ولفسبورگ می‌کند، آئودی در حق شهر اینگول اشتات روا می‌کند. اینگول اشتات که در ایالت بایرن واقع شده، نه تنها به خاطر قدرت اقتصادی قابل توجه‌ بلکه به دلیل روند رو به رشدش در سال‌های اخیر توانسته به جایگاه درخور توجهی در رده‌بندی شهرهای آلمان برسد. این شهر تقریبا آمار بیکاری برابر با صفر دارد. به طور متوسط درآمد ساکنان اینگول اشتات زندگی می‌کنند سالانه ۵۰ هزار یوروست.
تنها کمتر از ۳ درصد از کسانی که در شهر ارلانگن زندگی می‌کنند، به کمک‌های هزینه دولتی وابسته هستند. همین امر موجب شده تا ارلانگن رکورد کمترین میزان وابستگی به کمک‌های هزینه‌های دولتی در آلمان را به خود اختصاص دهد. یکی از مهترین دلایل کسب این رکورد در این است که ساکنان ارلانگن دارای تحصیلات عالی هستند. این شهر چهارمین رتبه در رده شهرهای موفق در آلمان را کسب کرده است.
جایگاه پنجم از آن اشتوتگارت است. این شهر که پایتخت ایالت بادن وورتمبرگ است، مخترعان را در خود جای داده است. به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر که در اشتوتگارت زندگی می‌کنند، ۱۳۰۰ اختراع به ثبت رسیده است. به این ترتیب اشتوتگارت را خلاق‌ترین شهر آلمان لقب داده‌اند. کارخانه‌های خودروسازی مرسدس، پورشه و نیز کارخانه تولید لوازم الکترونیکی بوش در اشتوتگارت مستقر هستند و سهم عمده‌ای را در ایجاد اشتغال ایفا می‌کنند.
شهر رگنزبورگ در حاشیه رود دانوب در وهله اول با بخش تاریخی‌اش نگاه گردشگران را به خود جذب می‌کند اما این شهر برای عرضه چیزهای بیشتری هم دارد: سرانه تولید ناخالص داخلی به طور متوسط در رگنزبورگ بالغ بر ۷۵ هزار یوروست. زیرساخت‌های شهری فوق‌العاده نیز عامل دیگری برای برجسته بودن این شهر هستند: زمان متوسط برای رسیدن به اولین اتوبان در رگنزبورگ بیش از سه دقیقه نیست.
برلین از نظر گردشگری مقام بالایی در میان شهرهای دیگر آلمان دارد اما از نظر اقتصادی از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست. با این همه پایتخت آلمان به دلیل داشتن محیطی خلاقانه تبدیل به مکانی ایده‌آل برای صعنت اینترنت و کامپیوتر شده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ یک شعبه در برلین افتتاح کرده‌اند. افزون بر آن شمار جمعیت در این شهر برخلاف دیگر نقاط شرق آلمان رو به رشد است.
فرانکفورت شهر تناقض‌هاست: غول‌های بانکی، شرکت‌های به نام املاک و مستغلات این شهر را در چنبره خود دارند. در عین حال فرانکفورت بالاترین نرخ تبهکاری را در میان شهرهای آلمان به خود اختصاص داده است. جوانان این شهر از چشم‌انداز شغلی خوبی بهره‌مندند: به ازای هر ۱۰۶ فرصت کارآموزی در فرانکفورت، تنها ۱۰۰ متقاضی وجود دارد. سرانه تولید ناخالص داخلی در این شهر به طور سالانه بالغ بر ۸۰ هزار یوروست.
به جز برلین تنها شهر شرقی آلمان که توانسته به جمع ده شهر موفق راه یابد، لایپزیگ است. قیمت پایین اجاره‌خانه‌ها، حال و هوای متنوع فرهنگی به اضافه کارفرماهای به نام دست به دست هم داده‌اند تا این شهر این جایگاه را کسب کند. شعبه‌هایی از کارخانه‌های پورشه، BMW و شرکت پست آلمان در لایپزیگ مستقر شده‌اند و به این ترتیب نرخ اشتغال در این شهر ۲۰ درصد افزایش داشته است.
این رده‌بندی نشان می‌دهد که اختلاف میان شهرهای بزرگ آلمان تا چه اندازه زیاد است. شهرهای گلزن‌کیرشن، اوبرهاوزن و دویسبورگ که در منطقه "رور" در ایالت نوردراین وستفالن واقع شده‌اند با نرخ قابل توجه بیکاری و نیز بدهی بالا دست و پنجه نرم می‌کنند و در رده‌های پایین فهرست موفق‌ترین شهرهای آلمان تکیه زده‌اند.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر