۱۳۹۲ آبان ۲۴, جمعه

نکاتی درباره سطح زبان برای ورود به دانشگاه‌های آلمان



شرکت در یکی از دو آزمون زبان TestDaF و DSH و قبولی در آن برای ورود به دانشگاه‌های آلمان الزامی است. البته مدارکی نیز هستند که در صورت دارا بودن آن‌ها داوطلبان از شرکت در آزمون‌های نام برده معاف می‌شوند.

اگر می‌خواهید در دانشگاه‌های آلمان به تحصیل مشغول شوید، می‌بایست مدرکی دال بر تسلط خود به زبان آلمانی ارائه کنید. این قاعده درباره رشته‌های بین‌المللی که تحصیل در آن‌ها به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد، متفاوت است. بهترین راه کسب اطلاع در این زمینه، پرسش از دانشگاه است.
توصیه عمومی اما این است که زبان آلمانی را فرا بگیرید؛ در این صورت راه ارتباط برقرارکردن با سایر دانشجویان آسان‌تر می‌شود و از شانس بیشتری برای ورود به بازار کار برخوردار خواهید شد.
آزمون‌های زبان
برخی از دانشگاه‌ها مدرک TestDaF و برخی دیگر از موسسات آموزش عالی مدرک DSH را شرط لازم برای ورود به دانشگاه می‌دانند. گفتنی است که سطح هر دو امتحان زبان یکی است.
هر دو امتحان از چهار بخش تمرین شنوایی، درک مفهوم متن، مکالمه و تمرین نوشتن تشکیل می‌شوند. علاوه بر این داوطلبان می‌بایست به پرسش‌هایی در زمینه متون تخصصی و علمی و همین طور گزارش‌های خبری پاسخ دهند. از این گذشته غالبا بخشی از امتحان به موضوعات مربوط به دانشگاه‌های آلمان اختصاص دارد.
تفاوت در نحوه برگزاری امتحان
میان دو آزمون یاد شده تفاوتی وجود دارد. امتحان TestDaF شش بار در سال در بیش از ۹۰ کشور جهان به طور سراسری برگزار می‌شود. آزمون زبان DSH اما تنها در دانشگاه‌های آلمان و زمانی برگزار می‌شود که داوطلبان تحصیل موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود شده باشند. این در حالی است که در امتحان TestDaF می‌توان حتی پیش از اخذ پذیرش نیز شرکت کرد.
اطلاعات لازم درباره این آزمون، نمونه سئوال‌ها، زمان برگزاری امتحانات و هزینه‌های مربوط به آن را می‌توان از طریق سایت TestDaF به دست آورد.
گفتنی است، هزینه برگزاری این آزمون در کشورهای مختلف متفاوت است. در آلمان آزمون TestDaF بین۱۵۰ تا ۱۷۵ یورو هزینه دارد. هزینه امتحان DSH نیز که از سوی دانشگاه‌های آلمان برگزار می‌شود، در حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ یورو است.
مدارک جایگزین
شرکت در برخی از امتحانات و داشتن مدارکی خاص می‌تواند جایگزین امتحان‌های زبان نام برده شود. از این جمله‌اند: مدرک دیپلم از مدرسه‌های آلمان یا مدارس آلمانی واقع در خارج از این کشور، دیپلم زبان (GDS / KDS) از انستیتو گوته یا امتحان پایانی سطح C2 از همین موسسه. همچنین مدرک پایانی دوره‌های کالج می‌تواند جایگزین امتحان‌های زبان برای ورود به دانشگاه‌های آلمان باشد.
برای دستیابی به سطحی لازم برای شرکت در آزمون‌های زبان آلمانی توصیه می‌شود، بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت زبان آلمانی بیاموزید. این تعداد ساعت معادل سطح B2/C1 است که می‌توان با رسیدن به آن تقریبا از قبولی در امتحان‌های TestDaF و DSH مطمئن بود.

منبع
DW.DE

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر