۱۳۹۲ آذر ۸, جمعه

افزایش متقاضیان تحصیل در برخی از ایالت‌های آلمان


وزارت علوم ایالت نوردراین وستفالن آلمان اعلام کرده است، تنها در نیم سال دوم تحصیلی سال جاری میلادی ۱۱۱ هزار ورودی جدید به دانشگاه‌های این ایالت راه یافته‌اند. 
مسئولان دانشگاه کلن آلمان نیز می‌گویند، در ترم تحصیلی جاری ۱۲ درصد (تعداد ۶۶۰۰ دانشجو) به داوطلبان ورود به این دانشگاه در مقایسه با ترم زمستانی سال ۲۰۱۲ میلادی افزوده شده است.

وضعیت در دانشگاه‌های سایر ایالت‌های آلمان نیز یکسان است. دانشگاه‌های واقع در ایالت‌های هسن، نیدرزاکسن و بایرن از ثبت رکورد تازه تعداد ورودی‌های جدید به دانشگاه‌های این کشور خبر می‌دهند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در نیم‌سال جدید تحصیلی، بیش از پانصد هزار نفر در دانشگاه‌های آلمان ثبت نام کرده‌اند. تعداد کل دانشجویان دانشگاه‌های آلمان در حدود دو و نیم میلیون نفر برآورد می‌شود.

افزایش تعداد متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان تاثیر مستقیمی بر کمبود و گران شدن خانه‌های دانشجویی دارد. یکی از وب سایت‌های خانه‌یابی در گزارشی اعلام کرده است، به دلیل افزایش تعداد متقاضیان تحصیل در آلمان قیمت اتاق‌های دانشجویی در برخی از شهرها در مقایسه با ترم زمستانی گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است.

بر طبق این گزارش، گران‌ترین شهر برای اجاره خانه دانشجویی، مونیخ است و پس از آن، فرانکفورت، اشتوتگارت، کنستانس و هایدلبرگ در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کمبود ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

افزایش تعداد متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان تنها به داوطلبان ورود به مقطع کارشناسی محدود نمی‌شود، بلکه در ترم جاری بر تعداد متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز افزوده شده است.

گزارش شده است که تعداد قابل توجهی از متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل نبود ظرفیت کافی پذیرش دانشجو از ورود به دانشگاه بازمانده‌اند.

فرانک زیگله، رئیس مرکز توسعه دانشگاه‌های آلمان می‌گوید با ادامه روند موجود در افزایش تعداد متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، در سال ۲۰۱۶ میلادی آلمان با کمبود ۳۶ هزار ظرفیت پذیرش در رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد روبرو خواهد بود.

گفته می‌شود، به دلیل کمبود ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، برخی از دانشگاه‌ها شرایط پذیرش را دشوارتر کرده‌اند. از آن جا که ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی در آلمان با شرط کسب معدل لازم، میسر می‌شود، یکی از شرایط سخت دانشگاه‌ها را می‌توان در بالابردن شرط معدل برای ادامه تحصیل عنوان کرد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر